Аты-баты, ішлі дзяўчаты: як праходзяць вайсковую службу першакурсніцы-курсанты ваеннага факультэта БДУ

28 Mar, 2023.

З нагоды «жаночага» свята карэспандэнты газеты наведалі першакурсніц-курсантаў ваеннага факультэта. Спыталі іх, што падштурхнула пайсці на вайсковую службу і як ім жывецца у строгім мужчынскім асяроддзі.

Першы набор дзяўчын на ваенны факуль­тэт БДУ адбыўся ў 2004 годзе. У сувязі з тым, што падрыхтоўка спецыялістаў ажыццяўляецца згодна з кадравай патрэбай Узброеных Сіл, набор дзяўчат быў прыпынены пасля 2010 года і ўзноўлены ў 2020 годзе. Апошнія выпускніцы таго часу, ужо падпалкоўнікі, служаць па профілі адукацыі, якую атрымалі ў БДУ.
Па словах начальніка факультэта палкоў­ніка Андрэя Бахара, з цягам часу ў вучэбных групах назіраюцца прапарцыянальныя змены ў бок павелічэння курсантаў-дзяўчат. Так, тры гады таму на факультэт былі залічаны толькі дзве дзяўчыны, у 2021 годзе – чатыры, у 2022 – адзінаццаць.

– Па адаптацыі і адносінах да навучання дзяўчаты паказваюць высокія вынікі, часам вышэйшыя за хлопцаў. Сумеснае навучанне матывуе курсантаў не адставаць адзін ад аднаго. Такі сімбіёз дае станоўчы вынік ва ўсіх сферах: і ў фізічнай падрыхтоўцы, і ў ваеннай, і ў грамадзянскіх дысцыплінах. Заказчыкі кадраў высока ацэньваюць вынікі нашых дзяўчат-курсантаў, – кажа Андрэй Бахар.

Перад пачаткам першага навучальнага года, у жніўні, курсанты ваеннага факультэта БДУ абавязкова праходзяць курс маладога байца. І курсанты жаночага полу таксама. Там з імі праводзяць уступныя заняткі па некаторых ваенных дысцыплінах, па страявой, агнявой і тактычнай падрыхтоўцы, а таксама арганізоўваюць выезды на палігон. Па словах дзяўчат, у пачатку навучальнага года, у перыяд адаптацыі і праходжання курса маладога байца, хлопцы-сакурснікі нібыта крыху «раўнавалі» і не верылі, што стаўленне афіцэраў да дзяўчат і хлопцаў будзе аднолькавым.

Вучэбная нагрузка навучэнцаў ваеннага факультэта вышэйшая за звычайную студэнцкую. Падчас сесіі курсанты здаюць экзамены па базавых дысцыплінах, як усе іншыя студэнты БДУ, але яшчэ і экзамены па ваенных дысцыплінах. Не падрыхтавацца да заняткаў складана, бо, згодна з распарадкам, курсанту выдзелены час на самападрыхтоўку і некалькі гадзін так званага вольнага часу ў суткі, якія ён можа патраціць на выкананне заданняў.

Кожны месяц курсанты здаюць нарматывы. На «пяцёрку» дзяўчаты павінны пра­бегчы кіламетр за 4,5 хвіліны, зрабіць 36 адцісканняў і ўздымаў корпуса, здаць чаўноч­ны бег, а летам – стометроўку.

Усіх курсантаў пасля заканчэння вучобы чакае размеркаванне на пяць гадоў: акрамя навучання за кошт сродкаў бюджэту, яны знаходзяцца на поўным забеспячэнні.

Настасся ПЕШКА, 1 курс, спецыяльнасць «міжнародныя адносіны ў інфармацыйнай сферы». Пасля выпуску атрымае кваліфікацыю спецыяліста па міжнародных адносінах і перакладчыка-рэферэнта (з указаннем моў зносін).


Настасся прыехала са Століна. Яшчэ са школы яна цікавілася гісторыяй, асабліва перыядам Вялікай Айчыннай вайны. Значным быў уплыў таты: ён глядзеў ваенныя філь­мы, а дачка ўбірала. Таксама дзяўчыну прываблівалі хімія і руская мова з літаратурай. У апошняй яна і сёння чэрпае натхненне, любіць чытаць вершы на памяць. Таксама захапляецца рукадзеллем: Настасся ўмее вязаць, вышываць, рабіць шкатулкі з газетных трубачак і шмат чаго яшчэ.

– Самае галоўнае ў жыцці – само жыццё, яго смак. Кожнаму за гэты час патрэбна праверыць сябе, знайсці свае станоўчыя якасці і скарэкціраваць адмоўныя, – пераканана курсант Пешка.

Спачатку Настасся думала выбраць юрыдычную спецыяльнасць, але, калі ёй параілі звярнуць увагу на спецыяльнасці ваеннага факультэта, «пераарыентавалася». Зараз дзяўчына – першы ваенны ў сям’і. Пакуль не стала вядома пра паступленне, дзяўчына не расказвала нікому, куды паступае, – каб не сурочыць. Таму яна моцна здзівілася, калі ў ваенкамаце падчас першага візіту ведалі яе імя. Курсант прызнаецца, што блізкія падтрымалі яе выбар, хоць паставіліся да яго па-рознаму. Матуля ад такой ідэі была не ў захапленні, але безапеляцыйна стала на бок дачкі. Тата не заняў ніякай пазіцыі, але заўсёды з цікавасцю слухае аповеды пра навучанне. Дзядуля адобрыў выбар, і часам распавядае, як сам праходзіў тэрміновую службу. Бабуля спачатку спужалася за ўнучку, пасля супакоілася і вынесла вердыкт: «Затое заўсёды будзеш апранутая і пад наглядам!»

Спачатку на факультэце Настассі было няпроста. Але хуткім часам навучанне ўвайшло ў звыклую каляіну – узвод з 8 дзяўчат і 12 хлопцаў нагадваў звычайны клас.

– У першыя часы, калі ты не жыў па такім раскладзе, складана. Але зараз я не разумею, як можна інакш. За дзень жа столькі можна паспець! – пераканана Настасся Пешка. – Мая спецыяльнасць – новая: на яе пакуль адбылося толькі два наборы. Мы, яе выпускнікі, будзем спецыялістамі ў галіне міжнароднай інфармацыйнай бяспекі, зможам аналізаваць вялікія аб’ёмы інфармацыі, адсейваць неправераныя звесткі і да т. п.

За нядоўгі тэрмін навучання на ваенным факультэце курсант Пешка сустрэла тут найлепшую сяброўку – Юлія Асіпёнак вучыцца на спецыяльнасці «геаінфармацыйныя сістэмы». У вольны ад вучобы і ваеннай падрыхтоўкі час дзяўчаты амаль не адыхо­дзяць адна ад адной – усюды і ва ўсім разам.

– Калі тэлефануюць бацькі, яны пытаюц­ца, як справы ў мяне, а пасля – адразу ж – як пажывае Юля, – усміхаецца Настасся.

Юлія АСІПЁНАК, 1 курс, спецыяль­насць «геаінфармацыйныя сістэмы». Будучы спецыяліст па геаінфармацыйных сістэмах.

Дзяўчына прыехала паступаць на ваенны факультэт БДУ з вёскі Баброва Лепельскага раёна. На прафарыентацыйнай сустрэчы ў школе афіцэр ваенфака расказваў пра новыя спецыяльнасці, і Юля, інтарэс якой раней скіроўваўся да Ваеннай акадэміі, вырашыла «штурмаваць» БДУ разам з некалькімі аднакласнікамі. Зараз яна, як і яе сяброўка, прэтэндуе на «званне» першага ваеннага ў сям’і. Больш за тое, Юля – першая дзяўчына на сваёй спецыяльнасці.

– У школе мне падабаліся фізкультура і матэматыка. Гэта, відаць, я пераняла ў матулі і бабулі – яны заўсёды былі спартыўнымі і любілі дакладныя навукі. Дзякуючы гэтаму, з самага пачатку выбрала не медыцынскую, а дапрызыўную падрыхтоўку, рабіла ўхіл на нарматывы. Таксама любіла фізіку і хімію – гэта нескладаныя і вельмі лагічныя дысцыпліны. У душы я, можа, лірык, а па складзе розуму – дакладна фізік, – дзеліцца курсант Асіпёнак.

Родныя бачылі цікавасць школьніцы да ваеннай справы і былі задаволены яе выбарам, настаўнікі падтрымлівалі. Усе яны ведалі, што ваенны факультэт дапаможа дзяўчыне стаць больш самастойнай. Ды і блізкае асяроддзе не бачыла яе анідзе, акрамя як на ваеннай спецыяльнасці. Асабістая вытрымка і мэтанакіраванасць дапамаглі Юлі ў перыяд адаптацыі да новага ладу жыцця.

– У жніўні нас чакаў курс маладога байца. Я ўвогуле не ведала, што нешта такое бывае. Моцна хацелася спаць, было страшнавата, але я разумела, што ёсць людзі, якія некалі сутыкнуліся з гэтым таксама ўпершыню. Мы з курсантамі-першакурснікамі знаёміліся, даведваліся шмат новага адзін пра аднаго, абмяркоўвалі агульныя тэмы. І з верасня ўсё пайшло значна прасцей. Таксама дапамаглі нашы выкладчыкі: яны пастаян­на, асабліва калі заўважаюць наш дрэнны настрой, пытаюцца, ці ўсё ў нас добра, і імкнуцца нешта падказаць, – кажа Юлія Асіпёнак. – Мне вельмі пашанцавала з групай: усе стараюцца адзін аднаму дапамагаць. Магчыма, будзем разам працаваць пасля вучобы. А станем мы тапографамі – спецыялістамі, якія на аснове фотаздымкаў ствараюць карты і пераносяць іх у электронны фармат.

Па жыцці Юлія Асіпёнак кіруецца думкай, што ва ўсім ёсць плюсы, і часта любіць паўтараць гэта сябрам. Ад навакольных яна стараецца ўбіраць найлепшыя якасці, але імкнецца заставацца самой сабой.

Ксенія РАДНЕНКА, 1 курс, спецыяльнасць «юрысконсульцкая праца ў ваеннай сферы». Пасля выпуску атрымае кваліфікацыю юрыста.

Цяпер ужо курсант Радненка прызнаец­ца, што спярша падавала дакументы на спецыяль­насць «міжнародныя адносіны» на ФМА, але там яе трохі абагналі па балах. Калі мінчанка Ксенія даведалася, што набіраюць­ дзвюх дзяўчат на спецыяльнасць «права­знаўства» на ваенны факультэт, зразумела, што гэта ёй таксама падыходзіць. Тут конкурс сярод прадстаўніц жаночага полу быў каласальны – 14 чалавек на месца.

– Мне хацелася атрымаць якасную аду­кацыю, таму для паступлення я ў першую чаргу разглядала БДУ як вядучы ўніверсітэт краіны. На жанчын у пагонах я заўсёды гляджу з асаблівай павагай. Магчыма, упершыню я ўбачыла прадстаўніц вайсковай справы на парадзе, і гэта пакінула прыемнае ўражанне, – успамінае Ксенія. – Мяне цікавіць юрыдычная сфера, асабліва грамадзянскае і крымінальнае заканадаўства, да таго ж праца юрысконсультам у ваеннай сферы мне здаецца неардынарнай. Я добра разумею, якую прафесію абрала і што павінна прайсці ўсе нягоды вайсковай службы нароўні з хлопцамі.

Адна з прычын, чаму дзяўчына вырашыла пайсці на службу, крыецца ў асобе яе бацькі-вайскоўца. Па словах Ксеніі, ён даволі строга яе выхоўваў. Да таго ж яна бачыла, у якім рэжыме жыве і працуе тата, як устае а шостай гадзіне. Таму для дзяўчыны строгі распарадак дня не быў нейкай нечаканасцю. Бацькі падтрымалі выбар ваеннага факуль­тэта. Сябрам Ксенія не казала пра тое, куды паступае, аж да таго моманту, пакуль ёй не паведамілі пра залічэнне.

– Сяброўкі былі здзіўлены, але сказалі, што з маім характарам толькі сюды мне і трэба, – кажа курсант Радненка. – Вядома, з-за асаблівасцяў нашага навучальнага графіка і распарадку дня, мы мала сустракаемся з блізкімі і сябрамі. Але, калі ёсць хвілінка для сустрэчы, напрыклад, калі звальненне, яны рады магчымасці пабачыцца, цэняць і разумеюць мой выбар прафесіі.

Кацярына АСТАПЕНКА, 1 курс, міжнародныя адносіны ў ваеннай сферы. Будучы спецыяліст па міжнародных адносінах, перакладчык-рэферэнт (з указаннем моў зносін).

Пра спецыяльнасць дзяўчыне з Маладзечна распавёў родны дзя­дзька, які быў вайскоўцам і цяпер ужо на пенсіі. Ён прапанаваў паспрабаваць і адзначыў, што гэта падышло б ёй па характары.

– Я не знайшла прычын, чаму б не паспрабаваць, і паступіла сюды, – дзеліцца Кацярына. – Жанчыны ў пагонах, на мой погляд, зусім па-іншаму выглядаюць, але не ў візуальным плане, а ў плане ацэнкі валявых якасцяў – адразу зразумела, што гэта моцны чалавек. Бо не кожны зможа выстаяць перад цяжкасцямі і годна прайсці шлях вайскоўца.

Калі Кацярына паведаміла сябрам, што яна цяпер курсант ваеннага факультэта, яны былі шакаваныя такой навіной. Але, па словах дзяўчыны, і тады, і цяпер яна адчувае іх маральную падтрымку.

– Першым часам мне было даволі цяжка адаптавацца да распарадку дня. Канешне, як многія першакурснікі, курсанты сумуюць па доме, па родных і хатняй ежы. Але з часам прывыкаеш да ўсяго, – кажа Кацярына. – Было цяжка, але больш у фізічным плане. Раней я не ўставала так рана і, бывала, доўга не магла заснуць. Але пасля заняткаў на палігоне, напрыклад, або пасля заняткаў фізічнай падрыхтоўкай у спякоту, прыхо­дзіш, прымаеш душ і засынаеш адразу, быццам выключаешся.

Каб лепш зразумець асаблівасці навучання на ваенным факультэце, мы спыталі ў дзяўчат пра іх штодзённы распарадак. Сапраўды, для звычайнага студэнта такі расклад можа падацца надзвычай складаным:
6.00 – пад’ём (некаторыя дзяўчаты паднімаюцца і раней, каб паспець прывесці сябе ў парадак).
6.10-6.40 – зарадка.
7.20 – ранішні агляд па баявой форме адзення (праверка знешняга выгляду, напрыклад, павінны быць начышчанымі берцы; таксама правяраюць, каб былі акуратныя стрыжкі і прычоскі).
8.00 – сняданак.
8.30 – пачынаюцца пары на базавых факультэтах.
13.00-15.00 – абед.
17.00-18.00 – вячэра.
У панядзелак і сераду пасля 18.00 – час для заняткаў спортам на стадыёне (кожны месяц праходзіць здача фізічнай падрыхтоўкі).
У аўторак, пятніцу і нядзелю – выхаваўчая работа (размовы пра важныя дзяржаўныя святы і падзеі, пра ахову здароўя).
У чацвер – прававое інфар­маванне батальёна (чытанне арты­кулаў і нарматыўных дакументаў).
19.00-20.30 – вольны час.
20.30 – прагляд тэленавін.
21.10 – вячэрняя прагулка.
21.30 – паверка (правяраюць асабовы склад на наяўнасць).
22.00 – адбой.

 

Ірына ІВАШКА,
Дар’я ПАЎЛЮЧУК

print

Вам таксама можа спадабацца: