Выгадна ўсім. Як аптымальна супрацоўнічаць з працадаўцамі абмеркавалі эксперты на Кар’ерным форуме БДУ

20 Apr, 2018.

Як сумясціць запатрабаванні працадаўцаў з магчымасцямі ўніверсітэтаў па падрыхтоўцы маладых спецыялістаў, абмеркавалі эксперты на панэльнай дыскусіі ў рамках «Кар’ернага форуму» БДУ.

Бачанне працадаўцаў

Наталля Чайлытка, дырэктар кад­равага цэнтра «Статус»:
– Распавяду пра праблемы, з якімі сутыкнулася ў сваёй практыцы. Выпускаецца значна больш спецыялістаў, чым патрабуецца для працадаўцаў, напрыклад, эканамісты, юрысты, нават будаўнікі ўжо не так запатрабаваныя… Кіраўнікі арганізацый адзначаюць, што хацелася б, каб ВНУ рыхтавалі спецыялістаў, якія прыйдуць на рынак бізнес-паслуг, у вытворчую сферу. Універсітэты павінны глыбей вывучаць запатрабаванні рынку. Калі гэты маніторынг будзе наладжаны і будуць выпускацца такія спецыялісты, то ў студэнтаў цяж­касцяў у пошуку працы будзе значна менш. Яшчэ ў 1966 годзе была распрацавана методыка скіраванасці прафесій (тыпалогія прафесій Голанда – заўв. Рэд.). Іх усяго 5. Таму калі ўвесці прафарыентацыйнае тэсціраванне ва ўніверсітэтах і па заканчэнні школы, то мы зможам пазбегнуць трапляння студэнтаў не ў тую сферу, змен­шыць нездаволенасць прафесіяй. Што да навучальнага працэсу, то я часта чую ад выпускнікоў: «Нас вучылі не практыцы, а тэорыі – і цяпер мы нікому не патрэбныя».
І напрыканцы адзначу, чаму «бюджэтнікаў» неахвотна бяруць працадаўцы. Наймальнік павінен быць упэўнены, што за 2 гады малады спецыяліст прынясе яму карысць. А калі выпускнік не дасць выніку, то кампанія нясе вялікія рызыкі, бо звольніць такога супрацоўніка нельга, а плаціць яму трэба. Даследаванне нашага цэнтра паказала, што 70 % сту­дэнтаў павінны працаўладкоўвац­ца на пе­радапошнім курсе, тады ў іх ёсць шанец пасля ВНУ атрымаць такую ж працу: ужо будзе досвед і адпаведная зарплата.

Сяргей Маркаў, вядучы інжынер аддзела па рабоце з персаналам IBA і выкладчык БДУ:
– У нашай кампаніі працуе шмат выпускнікоў па размеркаванні. Самыя лепшыя студэнты – гэта бюджэтнікі. Наадварот, IT-кампаніі лічаць плюсам тое, што студэнты адпрацоўваюць пасля выпуску два гады. Таму што добрых спецыялістаў можна ўтрымаць на два гады, бо яны мігруюць з праекта на праект. Студэнт вольны выбіраць праект з прыдатнымі ўмовамі каманднай працы, стаўленнем да спецыялістаў, узроўнем зарплаты. Цяпер асноўныя спецкурсы па выбары, практыка-арыентава­ныя кур­сы, якія дазваляюць павялічыць кампетэнцыі, неабходныя для працы ў IT, даюцца ў магістратуры. IT-кампаніі запаўняюць гэты прабел, праводзячы свае трэнінгі і навучанне для студэнтаў 3–4 курсаў. Па­колькі я прадстаўляю і кампанію IBA, і ФПМІ БДУ, то ведаю, што нашы студэнты працуюць ужо з другога курса. Калі яны яшчэ ў школе займаліся робататэхнікай, то ўжо на малодшых курсах працуюць у кампаніі. Патрабу­ецца, вядома, кампраміс паміж вучобай і адукацыяй, таму што тады надаецца менш увагі навучальнаму працэсу. Наша адукацыя дае фундамен­тальныя веды, і нашы спецыялісты высока каціруюц­ца ў свеце.
Важнае пытанне амаладжэння выкладчыцкага складу, бо калі роз­ніца ва ўзросце паміж студэнтам  і выкладчыкам 50 гадоў, то вельмі складана знайсці ра­зуменне: студэнт не атрымлівае патрэбных сучасных ведаў, не паглыбляецца ў мора інфармацыйных disruption technologies (disruption – прарыў). Сёння студэнты не ўспрымаюцца ў кампаніі як людзі, якія павінны  адразу ўліцца ў праект і працаваць на ўзроўні тых, хто 5–8 гадоў у кампаніі. У сілу сваёй маладосці яны павінны прапанаваць вось гэтыя прарыўныя тэхналогіі, інавацыйныя метады і нестандартныя ідэі.

Наталля Бурэц, HRM кампаніі  Qulix Systems:
– Выпускнікі БДУ складаюць вялікі працэнт супрацоўнікаў нашай IT-кампаніі. У нас працуюць матэматыкі, да іх падцягваюцца  радыёфізікі, у якіх ужо ўведзены новыя спецыяльнасці, звязаныя з камп’ютарнымі тэхналогіямі. Для прыкладу, калі мы шукалі спецыяліста ў юрыдычны аддзел, яго начальнік загадзя сказала, што ў прыярытэце выпускнікі БДУ. Толь­кі пасля БДУ мы разглядаем рэ­зюмэ іншых спецыялістаў. Такія падыходы і ў іншых дэпартаментах.

Бачанне прадстаўнікоў
студэнцтва

Крысціна Кутасава, спецыяліст па персанале кампаніі Qulix Sys­tems і выпускніца БДУ 2017 года:
– Кампанія Qulix Systems – мой першы працадаўца. Аднак у мяне быў актыўны шлях пошуку, да гэ­-та­га прайшла 17 сумоўяў, і ў выніку я атрымала дзве прапановы з сумежнымі функцыямі. А пра кампанію Qulix Systems я даведалася якраз на кар’ерным форуме БДУ 2017 года. Універсітэт прапанаваў мне яшчэ два варыянты працаўладкавання і нават выкладанне на кафедры.
Выбар напрамку спецыяльнасці ў мяне быў усвядомлены. На першым курсе нам выкладалі агульны менеджмент, потым можна было абраць напрамак – «кіраванне персаналам», «кіраванне нерухомасцю» ці «кіраванне фінансамі». Я доўга думала, у чым бы мне хацелася развівацца, і самая апошняя прынесла заяву на кафедру.
На сёння я адпрацавала ў кампаніі ўжо год. І вельмі задаволена тым, як усё склалася.

Ульяна Чаркун, студэнтка 2 курса факультэта філасофіі і сацыяльных навук:
– Мне пашанцавала, я студэнтка толькі 2 курса і планавала пайсці на працу з курса трэцяга, але цяпер ужо працую ў Медыяцэнтры БДУ. Месца я знайшла па ўласнай спецыяльнасці, а яна спецыфічная – «сацыяльныя камунікацыі». У ме­дыяцэнтры прыдатная пасада знайшлася.
Магчымасці для студэнтаў ва ўніверсітэце ёсць, аднак іх бывае цяжка знайсці. На факультэце актыўна заклікалі шукаць практыку, але як, нам было невядома. Ёсць, зразумела, інфармацыйныя рэсурсы, парталы па пошуку працы, стажыровак, але знайсці сапраўды штосьці якаснае складана. Дапусцім, тыя ж групы «Укантакце» з аб’явамі «праца ў Мінску» прапа­нуюць вакансіі грузчыкаў на адзін вечар, афіцыянта ў рэстаране, што таксама нядрэнна, але многія студэнты шукаюць працу па спецыяльнасці. І калі вы хочаце знайсці перспектыўнае месца, то трэба шукаць, з майго асабістага досведу, па знаёмстве: напрацоўваць  сацыяльны капітал, хадзіць на мноства сустрэч, розныя канферэнцыі, любыя сумоўі, нават калі яны не пад сілу.

Бачанне прадстаўнікоў
універсітэта

Вераніка Дабравольская, намеснік начальніка ўпраўлення кадраў БДУ:
– Нюансаў у працаўладкаванні вельмі шмат. Не пагаджуся, нібыта мы рыхтуем не тых спецыялістаў, у якіх мае патрэбу галіна эканомікі. Раней, калі студэнт накіроўваўся  па размеркаванні, наймальнік пра яго нічога не ведаў, акрамя спецыяльнасці ў дыпломе. А сёння   для працадаўцаў адкрыта мност­ва магчымасцяў: можна зрабіць  за­мову на падрыхтоўку пэўных спецыялістаў, прыйсці на адкрытую пляцоўку, тыпу кар’ернага форуму, і нават на размеркаванне. Дарэчы, мы можам размяркоўваць і «платнікаў».
Студэнты БДУ прахо­дзяць практыку ў кампаніях ужо пасля пер­шага курса. І мы ім таксама дапамагаем. З гэтага года запусцілі праграму «Практыкум пошуку працы», якая накіравана развіваць у студэнтаў новыя навыкі, навучыць іх правільнаму праходжанню сумоўяў. Таксама ў нас працуе сайт cv.bsu.by, на якім у вольным доступе можна размясціць вакансію і рэзюмэ – і працадаўца можа паглядзець, якімі кампетэнцыямі валодае выпускнік БДУ.
Летась мы размеркавалі звыш  3 тысяч выпускнікоў, і перараз­меркаванняў – 3–5 %. І нічога дрэннага ў гэтым няма, калі выпускнік мае магчымасць знайсці сябе і калі працадаўцы ідуць яму насустрач. Так, для ўніверсітэта і спецыялістаў, якія курыруюць да­дзеныя пытанні, гэта пэўная нагрузка,   але, каб вырашаць гэтыя пытанні, існуе пляцоўка ўніверсітэта. Мы запрашаем усіх да ўзаемадзеяння як на кар’ерным форуме, так і да кропкавага су­працоўніцтва, пачынаючы з самых малодшых курсаў.  У нас мноства актыўнасцяў, якія мы будзем шырока прасоўваць, каб працадаўцы мелі магчымасць непасрэднага кантакту. Мы рады ўсім і гатовыя да навін  і прапаноў.

Сяргей Ходзін, прарэктар па ву­чэбнай рабоце і інтэрнацыяналі­зацыі адукацыі БДУ:
– Калі спрагназаваць на 5 гадоў наперад, якія спецыялісты будуць запатрабаваны, яшчэ можна, то сапраўды ведаць, кім ты захочаш быць і працаваць, толькі скончыўшы школу, даволі цяжка. Свет развіваецца вельмі дынамічна, кожны год змяняецца спецыфіка працы многіх спецыялістаў. Важна паспрабаваць правільна абраць напрамак і, галоўнае, быць творчым. Бо што сёння нас ад­дзяляе ад робата? Гэта творчасць. Мы рэкамендуем студэнтам ісці на практыку калі не ў тую кампанію,  то хоць бы ў тую сферу, дзе яны   збі­раюцца працаваць. Практыка – выпрабавальны тэрмін як для студэнта, так і для працадаўцы.
Часта гучыць тэзіс, што ўсе ў гэтым ланцужку камусьці павінны. Але павінна быць толькі адно – узаемны рух насустрач: студэнт – універсітэт – заказчык кадраў. Бе­зумоўна, абавязаны фарміравацца такія пляцоўкі, дзе ўсе бакі суст­ракаюцца, і чым раней, тым  лепш.
Сёння нельга навучыць усяму  на ўсё жыццё. Цяпер галоўны крытэрый – навучальнасць. Калі чалавек гатовы вучыцца і ў да­лейшым, нават па сумежных прафесіях, то ён свайго даможацца.

Віктар Шадурскі, дэкан факуль­тэта міжнародных адносін БДУ:
– Я часта камунікую ў тым ліку з замежнымі працадаўцамі. Першы тэзіс: яны кажуць, што ў нас  вельмі добрая адукацыя. Па ўсіх спецыяльнасцях. Другі тэзіс: любы працадаўца можа абраць «сваіх» лю­дзей. Трэці тэзіс: нягле­дзячы на тое, што студэнты здольныя, яны трапля­юць ва ўмовы жорсткай канкурэнцыі. У такіх жа ўмовах зна­ходзяцца  і кампаніі. Таму старая звычка, што «вы мне падрыхтуйце вось таго, і каб ён   адпавядаў вось таму» сёння не працуе. Вучыць студэнтаў скла­даць калькуляцыю, запаўняць дэкларацыі і запраў­ляць ложак у прэзідэнцкім нумары атэля ўні­версітэт не павінен. Выбачайце, але гэта працадаўца павінен на працоўным месцы даваць пэўныя навыкі, таксама павінен навучаць, але сваёй спецыфіцы. Мы рыхтуем студэнтаў, якія будуць працаваць  у найбліжэйшыя 40 гадоў. Таму ўніверсітэцкая тэорыя – падмурак светапоглядны і куль­турны, які мы будзем закладваць нягледзячы ні на што. Студэнты на гэтым фоне будуць развівацца і вучыцца яшчэ некалькі дзясяткаў гадоў, да самай пенсіі. А вось калі чалавек не будзе ведаць культуру, замежныя мовы, асновы праграмавання, то ў гэтым можна ўгледзець прабелы адукацыі.
Размяркоўваючы нашых студэнтаў, мы адчуваем рынак і гатовыя дадаваць індывідуальную траекторыю навучання. Сёння прывя­заць на 100 % нашы кадры да рынку мы не можам, бо рынак працы і рынак адукацыі – гэта трохі роз­ныя рэчы. Калі абмяжоўваць рынак адукацыі толькі патраба­ваннямі эканомікі, то таленавітыя студэнты з’едуць вучыцца, а потым і працаваць, у іншыя краіны.
Давайце ісці адзін аднаму на­сустрач: праводзіць мерапрыемствы ў розных фарматах, абмяркоўваць нашы рашэнні, выпрацоў­ваць рэкамендацыі. Адказнасць нясуць усе: універсітэт, працадаў­ца, дзяржава і, галоўным чынам, сам студэнт.

Ксенія КАРАВАЯ,
Сяргей ШАФАЛОВІЧ
Фота Васіля Кузьмічкіна і Таццяны Багамазавай
print

Вам таксама можа спадабацца: